Tips Agar Kulit Wajah Cantik Bersinar

2305311808-tips-agar-kulit-wajah-cantik-bersinar

Tips Agar Kulit Wajah Cantik Bersinar

VIVAnews – Kulit wajah yang cantik bersinar hanya bisa didapat jika Anda menjaga kesehatan. Untuk membuat kulit sehat, tentunya dibutuhkan perawatan secara teratur.

Perawatan kulit wajah untuk mendapatkan kulit sehat dan bersinar tidak harus mengandalkan krim perawatan yang mahal. Anda tetap bisa merawat kulit wajah menggunakan krim dengan harga terjangkau untuk mendapatkan hasil yang maksimal. Caranya adalah, dengan memilih krim pembersih yang tepat dan teratur memakainya. Selain itu ada trik lain yang bisa Anda terapkan untuk mendapatkan kulit wajah bersinar.

1. Selektif memilih pembersih wajah

Saat memilih sabun untuk wajah, sesuaikan dengan jenis kulit. Jangan tergoda iming-iming promosi iklan di televisi. Pilihlah merk pembersih wajah dengan harga terjangkau yang tersedia di pasaran, sesuai dengan jenis kulit Anda. Menggunakan pembersih wajah yang tepat, sangat efektif membuat kulit menjadi lebih cerah bersinar. Jadi, ketahui dulu jenis kulit Anda sebelum memutuskan membeli pembersih wajah.

2. Basahi wajah sebelum membersihkannya

Seringkali kita langsung mengoleskan krim pembersih atau langsung menempelkan sabun pada kulit yang masih kering. Basahi wajah Anda sebelum membersihkannya, baik menggunakan krim atau sabun.

“Membersihkan kulit wajah dalam keadaan kering berisiko menimbulkan iritasi,” kata Mary Lupo, seorang ahli kulit dan profesor di Tulane University, Amerika Serikat seperti vivanews kutip dari Shine 5 Oktober 2009.

3. Bersihkan wajah minimal 1 menit

Jangan hanya sekedar menempelkan krim atau busa pembersih pada kulit wajah kemudian langsung membilasnya. Saat membersihkan wajah, usahakan untuk memijatnya secara perlahan. Pijatan selama satu menit bisa mengangkat sel kulit mati dan kotoran pemicu timbulnya jerawat di kulit wajah.

4. Basahi kulit dengan air dingin sebelum menggunakan riasan

Trik membasahi kuit dengan air dingin sebelum menggunakan riasan ini memang sudah cukup lama disarankan. Cara ini cukup efektif membuat riasan tahan lama. “Suhu dingin dari air membuat pori-pori mengecil dan mengencangkan kulit, sehingga riasan bisa tahan lama dan terlihat berkilau,” kata penata rias dan pemilik Valerie Beverly Hills, Valerie Sarnelle.

Tips Kulit Wajah, Tips Kulit Wajah  kesihatan, Tips Kulit Wajah  Video, Tips Kulit Wajah  video, Tips Kulit Wajah malaysia, Senaman Petua Melayu, Tips Kulit Wajah  gambar, Tips Kulit Wajah  bf1, Tips Kulit Wajah foto,  Kesihatan malaysia, Kesihatan Melayu, Kesihatan melayu, Kesihatan gambar, Kesihatan cerita, Kesihatan pilihan, Kesihatan kl, Kesihatan bf1, Kesihatan video,Kesihatan foto, Kesihatan malaysia, Kesihatan Melayu, Kesihatan Indon, Kesihatan Indonesia, Kesihatan gambar, Kesihatan cerita, Kesihatan pilihan, Kesihatan kl, Kesihatan bf1, Kesihatan foto, Kesihatan Indon, Kesihatan malaysia, Kesihatan web, Kesihatan kosong, Asia, jasmani,pencegahan, Dunia, foto, pembedahan, penjagaan kulit, operasi, penyakit, gejala, medik, gambar, operasi, organik, kolesterol, berat badan, diet, gim, obesiti, petua, lemak, senaman, keguguran, kanser, Nutrisi, gambar,  senaman,  silat, bf1,